Everything is illuminated

Igårkväll såg jag tre filmer. 
Först kvinnornas detektivbyrå.
Den handlar om en kvinna i arfika som öppnar en detektivbyrå.

Sen en fin film som hette allt är upplyst (everything is illuminated)


Det var finaste filmen på länge. 
Den handlar om en Jonathan (Elijah Wood), en prylsamlare från usa som åker till ukraina för att hitta sina rötter. 
Den är värd att ses, så himla bra. 

Senare in på natten åt jag avokado och såg på Amelie från montmartre, plus alla extramaterial. 
Audery Tatto, världens vackraste människa. 
Jag tror mig vara lite som Amelie ibland. 
Lite speciell och finurlig. En livsnjutare, fast bara ibland. 
Om jag hade varit med i början av filmen, när hon räknar upp saker som folk gillar och inte ogillar hade det kunnat låta såhär: 

Rebecka gillar; 
Det raspiga ljudet från akustiska gitarrer, 
Mjuka katter, 
Ljudet av hennes vänners skratt,
Att se när snön faller, 
Att titta på stjärnorna,  
Att prata med sin hund,
Känslan när man promenerar barfota i mjuk sand, 
Siluetter av träd.

Rebecka ogillar;
Känslan i fingrarna när man drar naglarna längs en krittavla,
Blöta sockar, 
Arga människor, 
För tighta tröjor,
När den fastnar damm på strumpbyxorna,
Kanslan när en fluga promenerar längs hennes arm. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0